Dodge
Dodge
Bratři Dodgeové nabyli velký kapitál svými dodávkami motorů pro Henryho Forda. Z těchto peněz založili v roce 1914 vlastní automobilku. Prvním modelem byl typ Dependable s tříapůllitrovým čtyřválcem. Již roku 1916 koupila firma licenci na celokovové karosérie Budd, podobně jak to o dvacet let později udělal Citroën pro svůj model Traction Avant. Vozy Dodge se záhy staly velmi moderními, takže již v roce 1920 byla jejich produkce v USA druhá největší hned za Fordem. V tomto roce však oba bratři zemřeli a vedení podniku se ujal dosavadní zástupce ředitele. V roce 1928 dostal na pokraj bankrotu. Rok před tím přitom představil nový model Senior Six s hydraulickými brzdami. Novým majitelem podniku se stal Walter Chrysler. Od té doby využívají vozy Dodge techniku podobnou vozům Chrysler a Plymouth. Do vypuknutí druhé světové války se představil ještě model Victory Six a poprvé také jeho osmiválcová verze. Koncem čtyřicátých let byla uvedeny nové vozy Coronet dostaly v roce 1953 na přání nabízený čtyřlitrový osmiválec s půlkulovými spalovacími prostory, zvanými Hemi. Na samonosnou karosérii si však vozy Dodge musely počkat až do roku 1960. Značce Dodge byla však na počátku šedesátých let horká půda pod nohama. Od 17. dubna 1964, kdy byl představen Ford Mustang, zde horečně, dnem i nocí, pracovali na autě, které mělo značce Dodge co nejdříve vtisknout do ruky smrtonosnou zbraň proti Mustangu. Tato zbraň měla zastínit nejen jeho, ale také Chevrolet Chevelle, a dokonce i slavný Pontiac GTO. Měl to být stroj, který by všem ostatním udělil bezlítostnou lekci. A nazvali jej proto Charger, tedy něco jako „bitevní kůň“. Do Chargeru se vkládaly obrovské naděje. Byla to klíčová doba, kdy prodejní místa Mustangu zavalovaly davy mladých lidí a dospělých. Jak známo, Mustang slavil své druhé výročí ve chvíli, kdy jezdilo již více než milion vozů tohoto typu. Faktem je, že Chrysler v roce 1965 představil fenomenální motor 426 Street Hemi s objemem skoro sedm litrů, ale nebylo v podstatě do jakého vozu jej zasadit. Jedinou možností byl neohrabaný dvoudvéřový Coronet. Po té představeny vozy Pontiac GTO 1966, Chevrolet Chevelle a Oldsmobile. Charger Hemi je deklasoval svoji čistou a nekompromisní sílou. Zdatným konkurentem mu byl sice Ford Fairlane, ale bylo to poprvé od doby Chrysleru 300 z poloviny padesátých let, co koncern Chrysler převzal otěže a konkurenci vehnal slzy do očí. Konec velkolepé éry „muscle cars“, jejímž nejzářnějším příkladem Charger byl, znamenala ropná krize na počátku sedmdesátých let. Model Challenger z roku 1978 měl například motor s objemem pouhých 2,5 litru. Od té doby jsou vozy Dodge pouze upravenými stroji Chrysler. Mimořádným strojem, prodávaným výhradně jako Dodge, je desetiválcový osmilitrový Viper, jenž debutoval v roce 1992.
Náhledy fotografií ze složky Dodge